| Kirjoittaja |
Viesti |
   
jPV
Käyttäjätunnus: jpv
Rekisteröity: 6-2009
| | Lauantaina, 30. toukokuuta, 2026 - klo 20.40: | | MorphOS 3.20 julkaistiin tänään. Changelog on pidempi kuin kertaakaan aiemmin, joten paaaaljon kaikkea uutta, korjattua ja päivitettyä! Harry "Piru" Sintonen pitänyt Suomen lippua yllä ja ahkeroi yhtenä pääkehittäjänä julkaisun eteen kovasti. Virallinen tiedote https://www.morphos-team.net/news ja release notes, jossa tarkemmin päivitettyjä asioita https://www.morphos-team.net/releasenotes/3.20 Päivitys on jälleen kerran ilmainen kaikille aiemmin rekisteröityneille käyttäjille. Imaget löytyvät osoitteesta https://morphos-team.net/downloads
|
   
Reksa Käyttäjätunnus: reksa
Rekisteröity: 8-2011
| | Tiistaina, 9. kesäkuuta, 2026 - klo 17.25: | | Tuliko 3.20:een vihdoin vakiona kyky myös kirjoittaa NTFS-partitioille? Jollei, niin poistaako 3.20:n asentaminen päivityksenä 3.19:n päälle sen virityksen jolla kirjoittamisen sai toimimaan? (En edes muista enää mikä se oli, mutta muistelen että aiemmat käyttispäivitykset aina hävittivät sen).
|
   
jPV
Käyttäjätunnus: jpv
Rekisteröity: 6-2009
| | Keskiviikkona, 10. kesäkuuta, 2026 - klo 19.15: | | NTFS-tuki ei muuttunut siltä osin. Yleensä kaikki kolmannen osapuolen softat asennetaan SYS:iin eikä MOSSYS:iin, jolloin ne myös säilyvät käyttispäivityksissä. Varmaankin tarkoitat tätä https://www.morphos-storage.net/?find=ntfs ja jos sulla on SYS:L/NTFileSystem3G, niin se selviää käyttispäivityksestä.
|
   
Reksa Käyttäjätunnus: reksa
Rekisteröity: 8-2011
| | Torstaina, 11. kesäkuuta, 2026 - klo 21.12: | | @jPV Kiitos vastauksesta! Sain päivityksen tehtyä, mutta jouduin kopioimaan käsin NTFileSystem3G kirjaston MorphOS/L hakemistoon ja uudelleennimeämään NTFileSystem:ksi, muuten ei toiminut. Voisiko tuon tiedoston kirjoitussuojata tulevan varalle, vai keskeyttäiskö se koko päivtyksen?
|
   
jPV
Käyttäjätunnus: jpv
Rekisteröity: 6-2009
| | Perjantaina, 12. kesäkuuta, 2026 - klo 17.59: | | Siis käyttäjien ei pitäisi koskaan eikä missään tilanteessa tehdä muutoksia SYS:MorphOS/ hakemistoon (jonne MOSSYS: assign osoittaa), eli kyseisen tiedoston kopioiminen SYS:MorphOS/L/ -hakemistoon on äärimmäisen epäsuositeltavaa ja varma menetys päivityksessä Tietysti on yksi poikkeus, jonka myös installeri huomioi, mutta se on ainoa. Veikkaan, että kirjoitussuojauskaan ei auta, koska SYS:MorphOS-hakemistosta tehdään varmuuskopio, luultavasti vain renamettamalla vanha ja sitten uudet tiedostot kopioidaan täysin tyhjään hakemistoon eli päällekirjoitusta ei edes tapahdu. SYS:stä löytyvästä varmuuskopioidusta hakemistosta muuten löytyy aiemman version tiedostot, että tämän filesysteemitiedostonkin voi kopioida sieltä uuteen, jos välttämättä haluaa tehdä muutoksia sinne. Mutta oikeaoppinen tapa on siis kopioida se NTFileSystem3G-tiedosto SYS:L/ hakemistoon (L: kuten ReadMe:ssä ohjeistetaan), jolloin se säilyy kaikista tulevista käyttispäivityksistä. Sittenhän herää kysymys, että miten käyttis saadaan käyttämään sitä eikä read-only-versiotaan automaattisessa mounttauksessa. NTFS3G:n ReadMe:stä voi bongata tällaisen kohdan:
quote:under MorphOS 3.x, Edit Sys:Prefs/Env-Archive/sys/filesystems.conf Change the line DosType=0x4e544653 Filesystem="L:NTFileSystem" Name="NTFS" Into DosType=0x4e544653 Filesystem="L:NTFileSystem3G" Name="NTFS"
Joten ei kun toimeen ja mikäli kyseistä tiedostoa ei ole ennestään, niin sellaisen voi luoda ja lisätä sinne tuon viimeisen rivin. Viimeistään rebootin jälkeen on käytössä kirjoittava versio tiedostojärjestelmästä. Tai jos sulla on jotain erillisiä mountlistejä, niin niihin voi vaihtaa oikean filesysteemin editoimalla.
|
|